sandru
Medlem
Antal inlägg: 1
|
 |
« skrivet: Maj 11, 2009, 09:42 » |
|
Jag har under snart tre år haft hudproblem men ingen läkare har kunnat ställa en säker diagnos och behandlingen de gett mig hjälper inte. Därför hoppas jag att nån där ute känner igen dessa symptom och kan hjälpa mig identifiera problemet så att jag kan starta en behandling som verkligen hjälper. Detta är min sista utväg då ingen bryr sig tillräckligt mycket för att ta tag i mitt fall och lösa det. Här är symptomen:
• Torra röda flagnande fläckar och/eller vätskande knottror framförallt i ansikte (ögon, tinningar, panna, mun, käke, kinder, överallt!) samt på hals, nacke, axlar, bröst och underarmar (armveck, handleder, handrygg). Har ofta torrhet runt munnen och munvinkelsprickor. Svullnad och rodnad runt ögonen som svider och bränner.
Symptomen förvärras under vintern och även av stress. Min pappa och min bror har astma och hösnuva samt atopiska eksem.
Jag har blivit ordinerad att smörja två gånger om dagen med återfuktande och mjukgörande krämer för att hålla huden i balans, men problemen kommer hela tiden tillbaka. Det går liksom i vågor, det blossar upp rejält och förblir så under en eller två veckor, sedan avtar det mer och mer men innan ”utslagen” är helt borta kommer nästa våg och det blossar upp lika allvarligt igen. Kort sagt är jag aldrig symptomfri, det är en ond cirkel som bara går runt. Under de perioder då det är som värst har läkare ordinerat mig att smörja med kortisonsalva, men detta har på senare tid slutat ge någon förbättrande effekt på ”utslagen” då jag genomgått denna behandling under två och ett halvt års tid.
Steroider som kortison ger biverkningar så som hudförtunning och infektioner om de används under en längre tidsperiod, detta vill jag helst undvika och vill därför inte fortsätta min kortisonbehandling. Jag behöver en ny behandlingsmetod och jag behöver den snabbt, jag har stått ut med dessa problem i snart tre år och jag är extremt less på att genomgå en behandling som inte ger någon långsiktig förbättring. Vad är det för problem jag har, och finns det någon behandling mot det? Tacksam för svar!
|