Cina
Medlem
Antal inlägg: 11
|
 |
« skrivet: Februari 27, 2008, 10:27 » |
|
Behöver er hjälp!
Mitt namn är Cina och jag är sedan januari i år anställd av UA för att driva projektet Näven i bordet. Projektet går ut på att belysa att unga allergiker diskrimineras i vårt samhälle. Vi ska informera så väl politiker och media om allergikers vardag samt sprida information om lagstiftning till våra medlemmar och kommande medlemmar. Det finns lagar som ska skydda mot diskriminering, dessa ska vi bli bättre på att använda!
Jag är nu intresserad av att få input om hur ni i detta forum upplever kollektivtrafiken i Sverige. Hur funkar det för er att åka tåg?
Sverige ska år 2010 vara tillgängligt för alla människor gällande kollektivtrafiken (nu gällde det främst tågtrafiken).
* Man ska ha rätt att resa * Rätt till ledsagare * Rätt till information
Mycket av diskussionerna kring det här målet handlar om rätt till information och ledsagning. Unga Allergiker blir berörda av ”rätt till resa”. Många av våra medlemmar har svårt att åka kollektivt pga djur, dofter, nötter osv.
Vi i UA har all möjlighet att sända in mer information och mer konkreta förslag till hur kollektivtrafiken kan bli mer tillgänglig för våra medlemmar. Vad har ni för erfarenheter? Hur kan man förbättra så att fler människor har möjlighet att resa med kollektivtrafiken? Hur ser problematiken ut för er? Vad får ni för bemötande?
Skriv gärna ned spontana tankar och funderingar så gör jag en sammanställning och sänder den vidare.
//Cina
|
|
|
|
|
Loggat
|
Cina Projektledare Näven i bordet Lägerplanerare
|
|
|
MarjaLisa
Lokalföreningsutskottet
Antal inlägg: 714
|
 |
« Svara #1 skrivet: Mars 28, 2008, 17:26 » |
|
Hej Cina!
Vad kul att du har börjat jobba hos oss! Angående kollektivtrafiken, som jag tycker är väldigt viktig, har jag en hel del synpunkter. Sammanfattar lite här nedanför. Jag åker mest buss eftersom det inte finns så mycket tåg här i norra delarna. Vi längtar verkligen efter bottniabanan, den kommer väl kanske 2017 efter en fruktansvärd massa förseningar eftersom de som bestämmer (som sitter i söder) inte tycker det är viktigt med tågtrafik i norr. Nåväl.
- Tåg: Det är bra att man kan ringa och boka plats i pälsdjursfri kupe. Tyvärr funkar detta ofta dåligt, eftersom de ändå har pälsdjur i vagnen, med en fånig glasdörr som avgränsning. Den hjälper inte mycket eftersom folk passerar genom den hela tiden, ibland är den dessutom trasig. När man bokar biljetter via SJ:s hemsida kan man välja pälsdjurskupe, men inte pälsdjursFRI kupe! Det tycker jag är dumt och lite konstigt. Man förenklar för djurägare men försvårar för allergiker. Ang ligg/sovvagnar så är de ofta väldigt dammiga (och smutsiga) vilket ju inte är så bra. Min sista kommentar ang tåg är att det är synd att de har pälsdjursvagnar placerade så att man måste passera genom dessa för att komma till bistron. Jag inser de organisatoriska problemen, men det går säkert ändå att göra bättre än idag!
- Buss: Jag åker mycket buss mellan olika norrländska städer. Det är ofta långa resor på 6-7 timmar, ibland kortare med ca 3 timmar. Man åker då med busslinjen "norrlandskusten" som har nummer 100 eller 20. Den går från Haparanda till Sundsvall. Ibland åker jag också linje 63 som går mellan Umeå och Östersund. Alla dessa bussar är dubbeldäckare. På undervåningen finns ett allergiutrymme med 10 sittplatser. Detta är avgränsat med elektriska glasdörrar som avskiljer utrymmet från övriga bussen. Toaletten befinner sig alldeles bakom allergiutrymmet på nedre plan. Det här systemet är enkelt men smått genialiskt. Allergiker kan sitta på nedre plan och behöver aldrig gå upp på övervåningen, där pälsdjuren sitter. Pälsdjursägarna behöver inte känna sig som att de förstör för folk heller. Bussvärdinnan uppmanar folk genom högtalarna efter varje större stad att inte sitta i allergiutrymmet om man har pälsdjur hemma, röker eller har starka parfymer på sig. Det enda som möjligen är problematiskt är när det är fullt, ibland har jag fått nästan slåss för att få en plats i allergiutrymmet och inte i någon av de vanliga reservbussarna utan allergikupe. Det är också jobbigt om bussen går sönder, då kommer nästan alltid en vanlig buss som ersättning. Jag tycker dock systemet fungerar i princip så bra som det kan göra, och dubbeldäckarna är anledningen till att jag kan åka på praktiken jag måste göra via skolan, att jag kan hälsa på vänner och åka på möten och aktiviteter med norra UA utan att ha någon egen bil. Ett riktigt gott exempel för kollektivtrafiken tycker jag!
Mvh Marjalisa Byhamre
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
sgotze
Medlem
Antal inlägg: 17
|
 |
« Svara #2 skrivet: Juni 21, 2008, 23:11 » |
|
Jag håller med Marjalisa ang norrlandsbussarna och om tågen. Dock så finns stadsbussarna kvar. I staden Sundsvall är det så att pälsdjur får åka med om de åker i bakre delen av bussen. För att göra detta måste de passera genom hela bussen, de åker dessutom på sätena för det mesta. Jag åker nu ofta landsvägsbuss. De bussarna har likadant system.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fia "Expect the worst, and hope for the best!"
|
|
|
Svala
Medlem
Antal inlägg: 16
|
 |
« Svara #3 skrivet: Juni 23, 2008, 19:32 » |
|
Så är det i Dalarna också. Husdjuren får åka bak i bussen oavsett om det är stadsbuss eller länsbuss... Egentligen är det ingen djurägare som bryr sig ens om det, de sitter ändå var de vill, och luften blåser ändå runt i bussen så det finns egentligen inte någon poäng med det hela ändå. Det funkar ju inte.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Vivve
Medlem
Antal inlägg: 17
|
 |
« Svara #4 skrivet: Juni 28, 2008, 22:28 » |
|
precis likadant här nere i söder, ang bussar : pälsdjuren ska vara bak, men de skiter alla i ändå . + att djuren faktiskt sitter på sätena . de är ju inte precis så att sätena byts ut eller åtminstone klädslen .. jag har åkt buss ungefär 4 ggr i veckan (3 mil/ resa) i 8 år och de har aldrig varit ngn som har blivit tillsagd .  Mvh. Vivecka Aronsson
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Anna
Styrelsen
Antal inlägg: 310
|
 |
« Svara #5 skrivet: Juli 30, 2008, 22:32 » |
|
En djurdel i bussen eller i tåget är som en kissdel i poolen, alla vet vi att det inte fungerar.
Sen har vi dom nya tåget i STHLM, de som har längre vagnar, där ändarna är för djur och rullstolsburna, hur går det när man både är allergisk och rulstolsburen, förövrigt vet inte så många om att luft cirkulerar, så de som sitter i mitten får allergena i sig ändå. Sen luktar det lite mycket häst i alldeles för många pendeltågsvagnar för att jag inte ska undvika att åka...
Sen gillar jag alla människor som sitter i busskurar eller på perronger och röker, ni är dom jag vill sparka av smalbenen på, sådär så de aldrig mer kan gå och får sitta bland alla djur på tågen^^ Det trevligaste ja varit med om var tre rökare i kuren, eftersom det spöregnade, jag utan för, med ett galet leende på läpparna. En fjärde i kuren går ur kuren och tänder sin cigg väldigt tydligt för de tre rökande. Där stod vi jag och den fjärde rökaren och log. Och det var inte så trevligt att bli våt...
Sen gillar jag alla hästtjejer som åker buss i sinna hästkläder. Sitter på sätena med byxor de gnidit in med allergen.
Förövrigt är inte djur i bur, inte ett djur, även den lilla kissen är ett djur... Även hunden i handväskan....
|
|
|
|
|
Loggat
|
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam -- "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras" Cato
|
|
|
Svala
Medlem
Antal inlägg: 16
|
 |
« Svara #6 skrivet: Augusti 03, 2008, 11:41 » |
|
haha, jag sparkar också gärna ner varenda idiot till rökare vid alla busshållsplatser! Och alla som står utanför entren på högskolan och röker med. Och så sparka lite mer på handikappsammordnaren på skolan som inte ens kan lyckas få upp en förbjudet att röka skyllt trotts minst fyra förbannade mail och fyra jag ska se till att det blir gjort. Jo och så alla rökare på ballkonger också. Jag vill också kunna ha mitt fönster öppet när det är 30 grader varmt. och ja det också sparka ner de som röker i bankomatköerna också, eller ja i alla köer. Sparka ner idioter till chefer som tillåter pälsdjur i sina affärer. (tillexempel min, och till er andra undvik "allans sport" i leksand där har det varit hund mååååånga gånger  ). åh det var skönt... 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Anna
Styrelsen
Antal inlägg: 310
|
 |
« Svara #7 skrivet: Augusti 03, 2008, 15:35 » |
|
Fick sluta på mitt sommar jobb för det sprang runt 2 hundar i hela kontorslandskapet...
|
|
|
|
|
Loggat
|
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam -- "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras" Cato
|
|
|
Cina
Medlem
Antal inlägg: 11
|
 |
« Svara #8 skrivet: Augusti 13, 2008, 09:50 » |
|
Tack för alla inlägg!  Jag var i måndags ute på Unga Allergikers sommarläger och pratade om diskriminering. Fick då höra alldeles för många tråkiga situationer som medlemmar råkat ut för. Vi har ett viktigt projekt!
|
|
|
|
|
Loggat
|
Cina Projektledare Näven i bordet Lägerplanerare
|
|
|
Linda
Norra UA
Antal inlägg: 193
|
 |
« Svara #9 skrivet: Augusti 14, 2008, 08:46 » |
|
de var grymmt roligt att du kom!! fick lära mig mycket om både de ena och de andra 
|
|
|
|
|
Loggat
|
jorden e rund!
|
|
|
|