Unga Allergikers Forum
September 09, 2010, 12:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Kolla in vår hemsida http://www.ungaallergiker.se/

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan nån hjälpa  (läst 2224 gånger)
Anlii
Medlem

Antal inlägg: 2

Visa profil
« skrivet: Juli 26, 2007, 19:05 »

Hej ! Vilken trevlig sida jag hittade och kanske kanske finns NI  Roll Eyes där och kan hjälpa mig.... en vilsen mamma.

För ett halvår sen fick jag reda på att min 4 åring... är allergisk EXTREMT mot jordnötter och därmed inte får äta baljväxter och vi har fått
"Anapen" om det skulle behövas, hon e duktig, med just det, är det nån som har det och vill berätta om sig själv och vad man ska tänka på och va extra uppmärksam emot.

Sen är hon oxå lite allergisk mot Mjölkprotein samt ägg, men de e inga viktigt,  idiot2 men det tror jag. Hon har svårt och berätta om det oxå och hur hon mår, så e de nån som har den erfarenheten så vore jag oxå glad om ni ville höra av er.

MVH Anlii  anlii@hotmail.com
Loggat
Amanda
Medlem

Antal inlägg: 275

Visa profil
« Svara #1 skrivet: Juli 27, 2007, 14:03 »

Hej Anlii!

Jag har varit födoämnesallergiker hela mitt liv. De upptäckte det ganska tidigt, eftersom jag vägrade äta det mesta som mamma och pappa bjöd på. Så det kan du vara uppmärksam på om du märker att din dotter tackar nej till vissa saker! De flesta av mina allergier har vuxit bort. När jag var lite kunde jag inte äta mjölk, ägg, soja och baljväxter, fisk med mera. Kyckling kunde jag egentligen äta, men eftersom den mesta kyckling var uppfödd på fisk (som jag var allergisk mot) var vi tvungna att specialbeställa annan kyckling. Om din dotter är extremt allergisk mot baljväxter kan det vara bra att välja ekologiskt nötkött, eftersom de allra flesta kossorna är uppfödda på soja och baljväxter.

Det bästa rådet jag kan ge dig är att kämpa så mycket som möjligt för att din dotter inte ska behöva begränsa sig. Kom ihåg att hon fortfarande kan leva ett fullt normalt liv!

Lycka till och kom gärna med fler frågor!
Vänligen Amanda Leissner
Ordförande Unga Allergiker Riks
Loggat

BLÖÖ!
Anlii
Medlem

Antal inlägg: 2

Visa profil
« Svara #2 skrivet: Juli 27, 2007, 21:55 »

Tacj för ditt svar.... de var intressant. Läkaren e den som tycker att det inte e så vikigt att följa att hon e lite allergisk mot mjölkprotein och ägg, de säger att jag inte behöver bry mig om det, men e man allergisk så e man. Det är svårt att veta om hon har ont av det och på vilket sätt.  Det tråkigaste är att hon ÄLSKAR mjölk, yougurt och ost och det mesta som e mjölkprotein o de e så elakt att inte låta henne få det. police
När det gäller vad hon inte äter så är det just KÖTT, de vill hon inte ha och vi vet inte hur vi ska få i henne protein....så att det finns baljväxter i kött kan ju förklara en del varför hon inte vill äta det.

Hon har väldigt mycket eksem och otroligt torr hus och kliar sönder sig på nätterna och det stör hennes sömn...

Anlii // alina
Loggat
Svala
Medlem

Antal inlägg: 16

Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: Augusti 08, 2007, 21:50 »

Hej, Vad svårt med en sån liten. Men det finns ju havre mjölk och liknande kanske vill hon ha det? det smakar ju inte riktigt mjölk kanske men värt ett försök...?  Undecided

Jag brukar också klia söndet mig när jag sover... uglystupid2 Ett tips är att inte ha det för varm och om det är handexem sova med bomullshandskar...  Tongue

Lycka till verkligen och jag håller med Amanda här över: din dotter ska inte behöva begränsa sig.

/Svala
Loggat
Amanda
Medlem

Antal inlägg: 275

Visa profil
« Svara #4 skrivet: Augusti 14, 2007, 11:22 »

Tips angående torr hud: Låt henne inte duscha för varmt och för länge, det ska tydligen förvärra eksemen. När du torkar henne efter duschen är det bra att bara badda med handuken, om du drar med den fram och tillbaka skrapar du upp huden ytterligare. Smörj in henne direkt efter duschen, för då smörjs en del av fukten från duschen  också in.

Om hon är allergisk mot mjölk och ägg och ändå äter mycket sånt kan det vara en del av förklaringen till hennes eksem.. Havremjölk är ett jättebra alternativ! Vänj av henne från mjölken så tidigt du kan, annars blir det bara svårt för henne om det visar sig att hon verkligen må dåligt av mjölk senare i livet. Om det visar sig vara tvärtom kommer hon ju bli glad om hon kan börja äta mjölk igen.

Mvh Amanda
Loggat

BLÖÖ!
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!