Unga Allergikers Forum
September 09, 2010, 12:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Kolla in vår hemsida http://www.ungaallergiker.se/

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Alla dessa restauranger som ljuger om sitt innehåll  (läst 3700 gånger)
Amanda
Medlem

Antal inlägg: 275

Visa profil
« skrivet: Maj 31, 2007, 18:09 »

Jag brukar vara den som leende kommer in på en restaurang och ursäktar mig för att jag är allergisk. Sedan tackar jag tre extra gånger om de lyckas fixa något äckligt och näringssnålt till dubbla priset. MEN. Jag blir så trött. Nu har det hänt igen.

Trött och hungrig äntrar jag en pizzeria tillsammans med min bror och hans flickvän. Jag har ätit på det stället en gång förut. Eftersom det var längesedan frågor jag återigen vad pizzadegen innehåller. Som vanligt får jag frågan tillbaka "vad är du allergisk mot?" (På så vis vet de vilka hemliga ingridienser de inte ska nämna...) Efter att ha sagt "mjölk och ägg" och fått "hela" innehållsdeklarationen uppläst för mig två gånger beställer jag en pizza.

Av någon anledning blev jag mätt efter första slizen. Jag som alltid äter MINST en hel pizza... Jag borde ha förstått kroppens varningssignaler, men icke. Eftersom min bror faktiskt bjudit mig på pizzan och jag ju egentligen var hungrig från början försökte jag få i mig resten av pizzan också.

Senare på kvällen somnar jag mätt i sängen. Vaknar en timma senare av fruktansvärda magsmärtor. Går upp och dricker vatten, somnar om. Så fortsätter natten, jag vaknar av smärtorna minst en gång i timman. Först 03:30 kopplar jag att jag är mitt inne i allergireaktion. Knaprar lite piller och somnar om. Vaknar på morgonen och mår skit. Blir sittandes på toan ganska länge...  Sad Blir tvungen att sjukanmäla mig från jobbet. Tillbringar resten av dagen dels i sängen, dels på toaletten.

Visserligen blev jag bjuden på pizzan, men det blev ändå en alldeles för dyr pizza. Även om man bortser från smärta och besvär. Att inte kunna jobba innebär att mitt lönebesked blir kring 700:- fattigare nästa månad. Och medicinkostnader på det. Jag funderar seriöst på att gå in på pizzerian imorgon och kräva dem på de pengarna...
Loggat

BLÖÖ!
Snirry
Styrelsen

Antal inlägg: 195

Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: Maj 31, 2007, 19:52 »

Ush vad oförskämt!! Du borde verkligen gå tillbaka!!  knuppel2
Stå på dig Amanda  Wink
Loggat

Nina
Grodor hoppar, det gör jag med.
Marcus
Medlem

Antal inlägg: 193

Visa profil
« Svara #2 skrivet: Juni 01, 2007, 08:22 »

Skulle du inte kunna smussla in lite laxeringsmedel i deras mat och sedan hoppa fram med en kamera när reaktionen satt igång och säga "Men gud, ni är väl inte allergiska mot laxeringsmedel?"
Det kan ju funka smitten
Loggat

"På sätt och vis kan man se allergi som ett handikapp"
Lamin
Medlem

Antal inlägg: 41

Visa profil
« Svara #3 skrivet: Juni 01, 2007, 16:34 »

Något liknande hände mig för ca 1 år sedan...
jag beställde en pizza utan tomatsås, (jag hade beställt detta förr, så jag visste att det inte kostar extra eller något), åt den kommer hem går ut med några kompisar + min lillebror, och börjar snöbrottas. Vi kastade ner varandra från en backe och sprang upp och gjorde samma sak igen, men när jag skulle gå upp så var det som om jag hade sprungit en kilometer (minst), jag fick stå och vila ca en minut för att göra det igen tio sekunder senare så var jag tvungen att vila igen. Då tycker jag at det här var konstigt, det började klia en massa under vänstra ögat, då gär jag till en lampa och frågar min lillebror om jag är svullen, han säger "aa, lite" jag säger "ok jag går hem, det var nog spår av tomat på pizzan", jag går hem och ar en massa mediciner samtidigt som mamma ringer ambulansen, jag får andas i syrganmask när jag åker i den, och får ta en adrenalinspruta när jag kommer fram. sedan så får jag ligga på observation i 4 timmar. kommer hem klockan halv 2 och somnar. jag missar 2 dagar i skolan för at svullnaden vägrar lägg sig Shocked ska det verkligen vara så svårt att se till så att det inte är något spår av tomat?? Huh? tickedoff
Loggat

Lamin_H @pea...Fatta grym han e!!! Wink
Marcus
Medlem

Antal inlägg: 193

Visa profil
« Svara #4 skrivet: Juni 03, 2007, 17:51 »

The evil tomatoe strikes again smitten
Loggat

"På sätt och vis kan man se allergi som ett handikapp"
Snirry
Styrelsen

Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: Juni 05, 2007, 19:07 »

Lamin: Fan vad dåligt av dem! Folk måste verkligen ta allergi på större allvar! Folk som jobbar med mat borde dessutom ha bra koll på allergier kan man tycka.

Förresten, var du händelsevis på MC Donalds vid T-Centralen i fredags? Jag var helt säker på att jag såg dig, men "du" hejade inte tillbaka  Shocked
Loggat

Nina
Lamin
Medlem

Antal inlägg: 41

Visa profil
« Svara #6 skrivet: Juni 07, 2007, 14:12 »

Nej det var jag inte... Undecided
Då så måste jag ha vera lookaliken Tongue Grin
Loggat

Lamin_H @pea...Fatta grym han e!!! Wink
Snirry
Styrelsen

Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: Juni 07, 2007, 18:23 »

Haha, jag som undrade varför du inte hejade på mig  2funny
Den som jag hejade på måste trott att jag var lite rolig, stod och tjuvkikade på honom och så XD
Loggat

Nina
Amanda
Medlem

Antal inlägg: 275

Visa profil
« Svara #8 skrivet: Juni 10, 2007, 21:50 »

Ja, tomatspår är inte att leka med. När jag jobbade på en pizzeria var jag tyvärr lika kass på att komma ihåg specialbeställningar. Man gör ju allting på rutin, jobbar som en robot när man har mycket att göra. Men grejen är att jag alltid kom på det efteråt, så att vi fick göra om pizzorna. Jag lurade inte på någon nånting, som vissa är benägna att göra..

Jag blir så trött på att det ska ta 10 minuter att beställa något, bara för att man ska förklara hur allergisk man är, att de ska använda särskilda redskap osv. Men för en månad sen när jag fick en ordentlig allergireaktion och var tvungen att ta spruta, efter att jag slarvat med att att berätta om mina allergier, förstod jag att det är dags att börja med 10 minuters-beställningarna igen.

Loggat

BLÖÖ!
Svala
Medlem

Antal inlägg: 16

Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: Februari 05, 2008, 13:34 »

i helgen var jag med min mor på ett café där vi skulle äta. Jag ville beställa en sån där varm smörgås det var bara det att det fanns soltorkade tomater på. Jag frågade om jag kunde få en utan för att jag inte tål tomater. Men det gick ju inte om dem inte bara kunde pilla bort tomaten. argumentet var "dem är redan gjorda". Jaha och en utan tomat gick ju inte att göra?? så tillslut fick jag ta en tråkig smörgås utan tomat och paprika som dem i alla fall kunde fixa, roligt var dock att de troligtvis bara tagit bort tomaterna eller i alla fall skurit sallad på samma skärbräda som tomaten för nog f*n fanns det tomatspår. Tack och lov är jag bara överkänslig och reagerar inte så farligt mot tomat men jag blir sååå arg! tickedoff Varför kan man inte klassa det här som diskriminering??? Eller kan man det?? Och vad kan man göra åt det egentligen? Några förslag?  Undecided
Loggat
Snirry
Styrelsen

Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: Februari 07, 2008, 21:49 »

Jag blir också arg på såna människor som du berättar om Svala! Det är synd att de inte verkar förstå vad allergi är.

Jag tycker att man kan klassa sånt här som diskriminering, för vad är det annars?

Ett tips från mig på vad du kan göra för att påverka: Gå med i demonstrationståget "Marschen för tillgänglighet" (http://www.marschen.se/)! Syftet med marschen är: "att införa en svensk lagstiftning som klassar otillgänglighet som diskriminering av personer med funktionshinder" - marschens hemsida

Och om man inte kan äta på ett fik utan att bli sjuk - är inte det att diskriminera ett funktionshinder? Det är min åsikt att det är så i alla fall.

Vi var några stycken från UA som gjorde det förra året, och det både kändes bra och var roligt. Vi planerar att delta i år igen, så du får gärna hänga med! : )
Loggat

Nina
oolicks_rNb
Medlem

Antal inlägg: 3

Visa profil
« Svara #11 skrivet: Oktober 12, 2009, 04:18 »

det var nog spår av tomat på pizzan", jag går hem och ar en massa mediciner samtidigt som mamma ringer ambulansen, jag får andas i syrganmask när jag åker i den, och får ta en adrenalinspruta när jag kommer fram. sedan så får jag ligga på observation i 4 timmar. Då tycker jag at det här var konstigt, det började klia en massa under vänstra ögat, då gär jag till en lampa och frågar min lillebror om jag är svullen, han säger "aa, lite" jag säger "ok jag går hem,.

Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!