Jag brukar vara den som leende kommer in på en restaurang och ursäktar mig för att jag är allergisk. Sedan tackar jag tre extra gånger om de lyckas fixa något äckligt och näringssnålt till dubbla priset. MEN. Jag blir så trött. Nu har det hänt igen.
Trött och hungrig äntrar jag en pizzeria tillsammans med min bror och hans flickvän. Jag har ätit på det stället en gång förut. Eftersom det var längesedan frågor jag återigen vad pizzadegen innehåller. Som vanligt får jag frågan tillbaka "vad är du allergisk mot?" (På så vis vet de vilka hemliga ingridienser de inte ska nämna...) Efter att ha sagt "mjölk och ägg" och fått "hela" innehållsdeklarationen uppläst för mig två gånger beställer jag en pizza.
Av någon anledning blev jag mätt efter första slizen. Jag som alltid äter MINST en hel pizza... Jag borde ha förstått kroppens varningssignaler, men icke. Eftersom min bror faktiskt bjudit mig på pizzan och jag ju egentligen var hungrig från början försökte jag få i mig resten av pizzan också.
Senare på kvällen somnar jag mätt i sängen. Vaknar en timma senare av fruktansvärda magsmärtor. Går upp och dricker vatten, somnar om. Så fortsätter natten, jag vaknar av smärtorna minst en gång i timman. Först 03:30 kopplar jag att jag är mitt inne i allergireaktion. Knaprar lite piller och somnar om. Vaknar på morgonen och mår skit. Blir sittandes på toan ganska länge...

Blir tvungen att sjukanmäla mig från jobbet. Tillbringar resten av dagen dels i sängen, dels på toaletten.
Visserligen blev jag bjuden på pizzan, men det blev ändå en alldeles för dyr pizza. Även om man bortser från smärta och besvär. Att inte kunna jobba innebär att mitt lönebesked blir kring 700:- fattigare nästa månad. Och medicinkostnader på det. Jag funderar seriöst på att gå in på pizzerian imorgon och kräva dem på de pengarna...