Unga Allergikers Forum
September 07, 2010, 10:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Kolla in vår hemsida http://www.ungaallergiker.se/

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skolgången  (läst 1759 gånger)
Joan
Medlem

Antal inlägg: 18

Visa profil Hemsida
« skrivet: Januari 17, 2007, 22:25 »

Hej alla!

Jag behöver just nu tips och ideer, eftersom jag själv har slut på sånna!

Jag har under de senaste 4 åren haft en astma som har varit totalt okontrollerad, vad vi än har gjort. Detta har självklart påverkat min skolgång och i våras var jag inte i skolan på en enda gång under hela pollensesången.
Och nu i höst när jag började gymnasiet höjdes det jag behövde presera för att hänga med. Allt började bra tills det blev höst (fuktigt och otrevligt)...
Sedan dess har jag inte varit mycket i skolan, två timmar här... en timme där osv.

Nu behöver jag tips på hur jag ska klara skolan... Finns det utbildningar man kan anpassa, eller skolor som är bättre? Allt ni kan komma på kommer att uppskattas, länkar tips och ideer...

//Joan
Loggat

Yesterday is history,
Tomorrow is mystery.
Today is a gift,
Thats why we call it The Present
Anna
Styrelsen

Antal inlägg: 310

Visa profil
« Svara #1 skrivet: Januari 19, 2007, 12:53 »

Ett förslag är att träffa en läkare och se ifall du kan få någon medicinering...
Men det kanske var det som inte funkade...

Man kan ju allltid dra ner på sitt tempo i skolan, gå bra några enstaka kurser, men då kommer det ta längra tid att läsa ett helt program..

Vad är det för program du går och i vilken del av landet, är det ett nationellt program är det enklare att byta skola i fall det är skollokalerna det är ett problem med.

Annars är det bra att ha ett möte med t.ex. mentor, studievägledare, sjuksyster och programansvarig. Se vad som kan göras för att förbättra din situation...

Bor du i sockholm, kanske du kan försöka få låna en Air Shower av astma och allergiförbundet och de som gör maskinerna, de är som en luftrenare som "duchar" luft på en medans man sover, jag har fått låna en i 6 veckor, coh den har gjort det lättare för mig att andas och sova.

Kan inte komma på något mer just nu...

Krya på dig
Loggat

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam -- "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras" Cato
Joan
Medlem

Antal inlägg: 18

Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: Januari 19, 2007, 18:13 »

Tack Anna... Tyvärr har jag redan provat allt!

Jag håller med om att Ari Showern är bra (har haft den i över ett år... var med i studien inför att släppa den).

Och ingen runt omkring mig kan komma på något bra... Går på en liten friskola i Skåne...

Har povat allt min läkare kan komma på (han är överläkare på UMAS-allerig i malmö)...

Men tack i alla fall!
Loggat

Yesterday is history,
Tomorrow is mystery.
Today is a gift,
Thats why we call it The Present
MarjaLisa
Lokalföreningsutskottet

Antal inlägg: 714

Visa profil
« Svara #3 skrivet: Januari 20, 2007, 15:44 »

Du kanske hittar någon skola där du kan läsa på distans?

Själv läste jag gymnasiet på 50-75 % och läste in rätt mycket hemma själv. Jag hade god hjälp av en otroligt förstående och mycket samarbetsvillig skolstyrelse. Och självklart av Unga Allergikers läger där jag lärde mig att ta kontroll över mitt liv istället för att låta min astma bestämma! Kanske vore något för dig?
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!